ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

12 Μαρτίου, 2009

Υπογραφή Διμερούς Συμφωνίας

ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΝΔΕΣΕΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ

Κομοτηνή / Ν. Ροδόπης
stb1
Συμφωνία-ορόσημο που απλοποιεί, αναβαθμίζει, εκσυγχρονίζει τις Σιδηροδρομικές Μεταφορές ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία, υπεγράφη σήμερα Πέμπτη 12 Μαρτίου από τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη και τον Βούλγαρο Υπουργό Μεταφορών κ. Petar Mutafchiev στην Κομοτηνή του Νομού Ροδόπης.

Η υπογραφή της Διασυνοριακής αυτής Συμφωνίας για τις Σιδηροδρομικές Μεταφορές των δυο χωρών, καθιστά την Ελλάδα, και τυπικά πλέον, το νοτιότερο σιδηροδρομικό άκρο της Ευρώπης.

Η Συμφωνία καθορίζει απόλυτα το πλαίσιο το οποίο θα διέπει τις διασυνοριακές σιδηροδρομικές μεταφορές μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας ενώ με την παράλληλη εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, οι διαδικασίες όχι μόνο θα απλοποιηθούν, αλλά και θα παρέχουν απόλυτη ασφάλεια στις μετακινήσεις των επιβατών και των εμπορευμάτων.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Το Μάιο του 2006, όταν η χώρα μας ανέλαβε την Προεδρία της SEECP (South East Europe Cooperation Process / Συνεργασία Νοτιοανατολικής Ευρώπης), με πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, όλοι οι υπουργοί Μεταφορών των Βαλκανικών χωρών είχαν υπογράψει Συμφωνία για τη Δημιουργία Σιδηροδρομικού Δικτύου Υψηλών Προδιαγραφών στη Νοτιο-Ανατολική Ευρώπη.

Η πρώτη Συμφωνία με το γειτονικό μας κράτος είχε υπογραφεί το 1965 ανάμεσα στην Ελληνική Δημοκρατία και την τότε Λαϊκή Δημοκρατία της Βουλγαρίας, καθώς και μεταξύ των τότε ΣΕΚ (Σιδηρόδρομοι του Ελληνικού Κράτους) και των Βουλγαρικών Σιδηροδρόμων (BDZ).

Σήμερα, η Ελλάδα και η Βουλγαρία, ως κοινοτικοί πλέον εταίροι, υπογράφοντας αυτή τη Διασυνοριακή Συμφωνία για τις Σιδηροδρομικές Μεταφορές, βάζουν πρώτες από όλες τις βαλκανικές χώρες τις βάσεις για τον εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των παρεχομένων σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

ΟΦΕΛΗ

Τα οφέλη από τη Συμφωνία αυτή εστιάζονται κυρίως:

α) Στη διενέργεια διοικητικών ελέγχων όλων των εμπορευματικών μεταφορών στον τόπο προορισμού τους και κατά συνέπεια,

β) Στη σημαντική μείωση του χρόνου μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων έτσι ώστε, όσον αφορά στις εμπορευματικές μεταφορές ευπαθών προϊόντων, να μπορούν να τηρούνται με συνέπεια οι χρόνοι που εγγυώνται την φθορά ή αλλοίωσή τους.
stb2
Το Πλαίσιο της Συμφωνίας

Η Συμφωνία, εκτός των άλλων, καθορίζει:

Τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας όχι μόνο των σιδηροδρομικών μεταφορών αλλά και των υπευθύνων για την τήρηση και εφαρμογή της συμφωνίας.
Τον τρόπο διευκόλυνσης της μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων με την Εφαρμογή Κανόνων Ασφαλείας για τις Μεταφορές αλλά και Χορήγησης Επείγουσας Ιατρικής Βοήθειας για το ανθρώπινο δυναμικό των Σιδηροδρόμων και,
Τα σιδηροδρομικά μεθοριακά σημεία ανάμεσα στις δυο χώρες, όπου θα λαμβάνουν χώρα οι αναγκαίες διαδικασίες, καθώς και τον τρόπο πρόσβασης των τρένων και αλλαγής μηχανών στους συγκεκριμένους αυτούς σταθμούς.
Ειδικότερα, ορίζεται ότι όλες οι αναγκαίες σιδηροδρομικές διαδικασίες ανάμεσα στην Ελλάδα και την Βουλγαρία θα υλοποιούνται μεταξύ των σταθμών

– Kulata – Προμαχώνας

– Svilengrad – Δίκαια

Τέλος, ορίζεται ότι στους σταθμούς Kulata και Svilengrad προβλέπεται παρουσία εκπροσώπου από την πλευρά του Ελληνικού Σιδηροδρόμου για την διασφάλιση των σιδηροδρομικών μεταφορών μεταξύ των σταθμών αυτών και των αντίστοιχων Ελληνικών (Προμαχώνας και Δίκαια).

ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ

Προωθείται άμεσα η υπογραφή των επί μέρους συμφωνιών μεταξύ των Ελληνικών και Βουλγαρικών Σιδηροδρόμων για την εφαρμογή της Διασυνοριακής Συμφωνίας.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

κ. ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗ

ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ «ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ»

«Για δεκαετίες, η Θράκη ήταν μια απομονωμένη ακριτική βορειοελλαδίτικη επαρχία με κλειστά τα σύνορα προς τα βόρεια και προς τα ανατολικά. Τώρα τα μειονεκτήματα του παρελθόντος γίνονται πλεονεκτήματα για το παρόν και το μέλλον. Ήδη έχουμε μπει μπροστά σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού των μεταφορών και των επικοινωνιών της περιοχής μας.

Σήμερα υπογράψαμε μια σημαντική συμφωνία στην Κομοτηνή με το συνάδελφο μου Υπουργό Μεταφορών κ. Μουταφτσίεφ με τον οποίο συνεννοηθήκαμε να συμβάλλουμε με όλες μας τις δυνάμεις για την αναβάθμιση του ΑΞΟΝΑ 9, δηλαδή της σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Μπουργκάς. Πρόκειται για ένα δρόμο ο οποίος θα φέρει κοντά τις δύο αγορές αλλά θα ενώσει και τις δύο μεγάλες θάλασσες -τη Μαύρη Θάλασσα και το Αιγαίο- δίνοντας μας τη δυνατότητα να προσελκύσουμε τουρισμό αλλά και να αναπτύξουμε τις εξαγωγές μας προς τη ρωσική αγορά, προς την αγορά της Μαύρης Θάλασσας και προς τη γειτονική Βουλγαρία.

Τώρα στην ημερίδα που συνεχίζεται στην Αλεξανδρούπολη θα έχουμε τη δυνατότητα από εξειδικευμένα στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών αλλά και των εποπτευομένων οργανισμών να δούμε τις σύγχρονες εφαρμογές στον τομέα των τηλεπικοινωνιών. Να δούμε δηλαδή εφαρμογές οι οποίες θα μας επιτρέψουν από απόσταση να προσφέρουμε ίσες ευκαιρίες στους Έλληνες της Θράκης. Ευκαιρίες, παραδείγματος χάριν, τηλεκπαίδευσης, τηλεϊατρικής, τηλεδιοίκησης, ηλεκτρονικού εμπορίου, ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Κάθε ηλικιωμένος που ζει σε ένα απομονωμένο χωριό του Έβρου και θέλει να απολαύσει ιατρικές υπηρεσίες, κάθε νέος που ζει σε ένα απομονωμένο χωριό της Ροδόπης ή του Έβρου και θέλει να έχει πρόσβαση στις ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του εξωτερικού μέσα από τις οπτικές ίνες, μέσα από το πρόγραμμα ΔΟΡΥ, μέσα από το WiFi που προσφέρει δωρεάν πρόσβαση στο γρήγορο internet, θα έχει αυτή τη δυνατότητα.

Ουσιαστικά πια εξισώνονται οι ευκαιρίες που δίνονται στα παιδιά της περιφέρειας, στους πολίτες της περιφέρειας για να απολαύσουν υπηρεσίες που μέχρι τώρα ήταν προνόμιο μονοπωλιακό όλων όσων είχαν επιλέξει να ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Αύριο, συνεχίζοντας τη σημερινή πρωτοβουλία θα επισκεφθούμε τον ορεινό όγκο της Ροδόπης, στα σύνορα των δύο νομών Ροδόπης-Έβρου, στην Κοινότητα του Κέχρου και θα εγκαταστήσουμε πιλοτικά την πρώτη δορυφορική κεραία ΔΟΡΥ που μέσω του ελληνικού δορυφόρου θα δίνει τη δυνατότητα παροχής κοινωνικών υπηρεσιών μέσα από γρήγορο internet στους κατοίκους της απομονωμένης αυτής περιοχής. Παράλληλα θα αρχίσουμε ένα πρόγραμμα εγκατάστασης γρήγορου WiFi στις πολυσύχναστες για τους νέους περιοχές τόσο των νομών μας αλλά της υπόλοιπης Ελλάδας, καθώς επίσης και στις πανεπιστημιουπόλεις και στα μεγάλα πολιτιστικά μνημεία όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να ενημερώνονται επιτόπου για την ιστορία και τη συμβολή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού στην ανθρωπότητα.

Νομίζω ότι η φιλόξενη Θράκη βγάζει προς τα έξω το καλύτερό της πρόσωπο και είμαστε εδώ, έτοιμοι όλοι, να υπηρετήσουμε αυτήν την πολιτική η οποία δημιουργεί νέες δυνατότητες».

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, να ρωτήσω για το εμπορευματικό κέντρο που είναι ένα πάγιο αίτημα της περιοχής.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το εμπορευματικό κέντρο της Αλεξανδρούπολης είναι ένα μεγάλο έργο το οποίο για να δρομολογηθεί θα πρέπει να κάνουμε κάποιες προπαρασκευαστικές ενέργειες. Εκκρεμεί μία κοινή υπουργική απόφαση που πρέπει να υπογραφεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ και αμέσως μετά μπορεί να τεθεί σε λειτουργία ο νόμος που έχει ψηφιστεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης και ο οποίος προβλέπει ότι όποιος επενδυτής προσέλθει στο διεθνή διαγωνισμό τον οποίο εμείς θα προκαλέσουμε ως Υπουργείο Μεταφορών μπορεί να επιδοτηθεί ως 90% όταν βεβαίως πληρούνται οι προϋποθέσεις για ένα τέτοιου μεγέθους εμπορευματικό κέντρο. Αυτό αφορά την Αλεξανδρούπολη. Παράλληλα στην Κομοτηνή δημιουργείται ένας μικρότερος σταθμός. Ένας εμπορευματικός σταθμός, στο βιομηχανικό πάρκο του Ιάσμου που λειτουργώντας συμπληρωματικά προς τα μεγάλα εμπορευματικά κέντρα επί της Εγνατίας Οδού θα δώσει τη δυνατότητα ανάλογης αναπτύξεως και σε εκείνη την περιοχή. Αυτού του είδους οι συνδυασμοί των μεταφορών με το εμπόριο και τη διαμετακόμιση αγαθών θα δημιουργήσουν πάρα πολλές θέσεις εργασίας.

ΟI ΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

κ ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗ

ΚΑΙ

ΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

PETAR MUTAFCHIEV ΜΕΤΑ ΤΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥΣ

Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: «Υπογράψαμε μια σημαντική συμφωνία συνεργασίας με τη Βουλγαρία για βελτίωση των παρεχόμενων σιδηροδρομικών υπηρεσιών και επίσπευση και απλούστευση όλων των διαδικασιών ελέγχου και ασφάλειας κατά τη διάρκεια της διαδρομής Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς.

Κάναμε τη διαδρομή Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη και διαπιστώσαμε από κοινού τις παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού που πρέπει να γίνουν σε όλο το δίκτυο, οι οποίες έχουν ήδη ξεκινήσει. Ο στόχος είναι η προώθηση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη, η ηλεκτροδότηση όλου του δικτύου στο βορειοελλαδικό χώρο και η αναβάθμιση του «Άξονα-9», δηλαδή του άξονα που σιδηροδρομικά θα συνδέσει την Αλεξανδρούπολη με το Μπουργκάς, θα συνδέσει δε παράλληλα την Μαύρη Θάλασσα με το Αιγαίο.

Ευχαριστώ πολύ για την καλή συνεργασία τον συνάδελφό μου Υπουργό και όπως ακριβώς κάνουμε πράξη τους κάθετους οδικούς άξονες για την ανάπτυξη του τουρισμού και των εμπορευματικών συναλλαγών, έτσι τώρα βάζουμε το νέο στοίχημα μπροστά, που είναι η αναβάθμιση του σιδηρόδρομου».

PETAR MUTAFCHIEV: «Πρώτα θέλω να ευχαριστήσω για τη θαυμάσια φιλοξενία τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Στυλιανίδη για την υποδοχή του εδώ.

Δεύτερον, θέλω να υπογραμμίσω την καλή συνεργασία που υπάρχει μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας και από το παρελθόν και σήμερα. Αλλά και στο μέλλον που θα υπάρξει, γιατί αυτό διαβεβαιώθηκε στη συνάντηση που είχαμε σήμερα, και

Τρίτον, είναι τα καλά αποτελέσματα θα περιμένουμε από τη συμφωνία, την οποία υπογράψαμε σήμερα για διευκόλυνση των επιβατών και των μεταφορών.

Συζητήσαμε για την επιτάχυνση των εργασιών για την ολοκλήρωση των αξόνων 9, 22 και του 4, όπως σας είπε και ο κ. Στυλιανίδης. Γενικά έχουμε την καλή διάθεση για συνεργασία, για τη βελτίωση των υποδομών στην περιοχή μας.

Όπως βλέπετε, έχουμε τις καλές δυνατότητες να αναπτύξουμε τις μεταφορές μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας και ιδιαίτερα τη διαδρομή από Αλεξανδρούπολη μέχρι το Μπουργκάς και τη Βάρνα».

ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ
TOY ΕΛΛΗΝΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

κ. ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗ

KAI ΤΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

κ. PETAR MUTAFCHIEV

Για την Υπογραφή της Διμερούς Συμφωνίας:

ΡΥΘΜΙΣΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΝΔΕΣΕΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ – ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ

Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Σήμερα είναι σημαντική μέρα, όχι μόνο για την περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αλλά και για τις διμερείς σχέσεις της Ελλάδας και της Βουλγαρίας.

Θέλω να καλωσορίσω στην ιδιαίτερη μου πατρίδα την Κομοτηνή τον αγαπητό φίλο και ομόλογο Υπουργό Μεταφορών της γειτονικής Βουλγαρίας και να τον ευχαριστήσω ειλικρινά για την πολύ καλή συνεργασία που ξεκινήσαμε εδώ και χρόνια τα δυο κράτη και συνεχίζουμε σήμερα.

Ο συνάδελφος κ. Μutafchiev έχει εργαστεί γι’ αυτό σκληρά και πιστεύω τώρα ότι μέσα από τη συνεργασία μας θα πολλαπλασιαστούν ακόμη περισσότερο τα αποτελέσματα. Για μένα, δε, η χαρά είναι διπλή, διότι μου δίνεται η δυνατότητα να ολοκληρώσω ένα έργο που ξεκίνησα μαζί με τους συνεργάτες μου κάποτε ως Υφυπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας.

Μαζί με την κυβέρνηση της Βουλγαρίας βάζουμε τη σφραγίδα μας κάτω από σημαντικά έργα που φέρνουν κοντύτερα τους δυο λαούς.

Θυμίζω ότι τα τελευταία χρόνια, είχαμε τη χαρά να εγκαινιάσουμε τον κάθετο άξονα Καβάλα – Δράμα – Βουλγαρία. Να ξεκινήσουμε τον κάθετο άξονα Κομοτηνή – Νυμφαία – Μακάζα – Κίρτζαλι, ο οποίος με τους γρήγορους ρυθμούς που υλοποιείται ευελπιστούμε ότι θα είναι έτοιμος εντός του 2010.

Δρομολογήσαμε τον άξονα Ξάνθη – Σμόλιαν και πριν από λίγο ανακοινώθηκε και από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας τον κ. Σταμάτη που ήταν παλιός Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Μεταφορών, ότι θα χρηματοδοτηθεί και η διάβαση που κάποτε είχαμε υπογράψει: Κυπρίνο – Σβίλενγκραντ.

Επίσης σήμερα υπογράφουμε μια πολύ σημαντική συμφωνία σιδηροδρομικής συνεργασίας, που υλοποιεί τμήμα της συνολικής συμφωνίας που είχαμε διαμορφώσει 11 βαλκανικά κράτη μαζί, στη Θεσσαλονίκη το 2006, υπό την Ελληνική Προεδρία του SEECP.

Σύμφωνα με αυτή τη συμφωνία:

-Προσδιορίζεται ο τρόπος συνεργασίας στις διασυνοριακές σιδηροδρομικές μεταφορές. Επισπεύδεται η διαδικασία εξυπηρέτηση των επιβατών.

-Διασφαλίζεται η ποιότητα των ελέγχων και βελτιώνεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σε αυτούς που επιλέγουν το τρένο για να ταξιδέψουν από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.

Πριν από λίγο οι δυο αντιπροσωπείες είχαν μια εποικοδομητικότατη συνεργασία και βεβαίως επαναβεβαίωσαν τα φιλικά αισθήματα που υπάρχουν αμοιβαία.

Όπως γνωρίζετε η Ελληνική Προεδρία της Τεχνικής Γραμματείας για τη σιδηροδρομική συνεργασία που ξεκίνησε τον Μάιο του 2006, τελείωσε τον Δεκέμβριο του 2008. Εμείς παραδώσαμε την ευθύνη της Προεδρίας της Τεχνικής Γραμματείας στη Βουλγαρία τον Ιανουάριο, πιστεύοντας ακράδαντα ότι το έργο που ξεκινήσαμε θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί από τους φίλους γείτονες μας.

Σύμφωνα με τη συμφωνία που υπογράψαμε στις 4 Μαΐου του 2006 στη Θεσσαλονίκη, 11 κράτη δεσμεύτηκαν να συνεργαστούν στον τομέα της σιδηροδρομικής συνεργασίας. Η Αλβανία, η Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Τουρκία, η Σερβία, το Μαυροβούνιο, η Βοσνία-Εζεργοβίνη, η Κροατία, η Μολδαβία και η Ελλάδα.

Ο στόχος είναι οι εμπορευματικοί συρμοί με τις επενδύσεις που θα κάνουμε στην περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης, να φτάσουν την ταχύτητα των 160 χλμ. την ώρα. ή τα 130 χλμ. την ώρα. Η συμφωνία κυρώθηκε ήδη από δύο κράτη και ενεργοποιείται επενδυτικά μόλις κυρωθεί και από το 8ο.

Η Ελληνική Προεδρία στο πρώτο της τμήμα παρέδωσε τα εξής αποτελέσματα:

Ολοκλήρωσε την καταγραφή των κανόνων βάσει των οποίων θα δουλεύει η Τεχνική Γραμματεία.
Κατέγραψε την υφιστάμενη κατάσταση του δικτύου σε όλα τα Βαλκάνια.
Δημιούργησε ηλεκτρονική βάση δεδομένων και ολοκλήρωσε τη γεωγραφική απεικόνιση του δικτύου με το σύστημα GIS.
Παράλληλα εντός της Ελλάδος ξεκίνησαν οι επενδύσεις για τη βελτίωση του δικτύου.
Στη βάση της διμερούς μας συνεργασίας τώρα, από το 2005 μέχρι σήμερα έχουμε καταγράψει τα πρώτα βελτιωτικά αποτελέσματα:

-Στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Σόφια, που είχε πληρότητα 11% το 2005, έχουμε φτάσει στο 37%, ενώ στην αντίστοιχη κλινάμαξα, που το 2005 η πληρότητα ήταν 71%, φτάσαμε το 86%. Είναι βέβαιο ότι έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε ακόμα. Υπάρχει όμως αμοιβαία απόφαση να προχωρήσουμε γρήγορα και αποτελεσματικά.

Επίσης σήμερα συμφωνήσαμε να ενεργοποιηθούμε επιθετικότερα στην κατεύθυνση της συμφωνίας EREMS, για τη διαλειτουργικότητα και την τεχνολογική σηματοδότηση, έργο για το οποίο η ελληνική πλευρά έχει ήδη διασφαλίσει 13 εκ. χρηματοδότησης από την Ε.Ε., προκειμένου να ολοκληρώσει τη μελέτη για τον εκσυγχρονισμό των δυο αξόνων των σιδηροδρομικών, του «Άξονα 22» και του «Άξονα 9».

Τέλος, συμφωνήσαμε να δώσουμε ιδιαίτερο βάρος κα τους δυο άξονες. Ο «Άξονας 22» είναι ο δρόμος της ΠΑΘΕ, συνεχίζει στη Σόφια από Θεσσαλονίκη, στην Κραϊόβα, τη Τιμισοάρα, Βουδαπέστη, Πράγα και Δρέσδη και είναι ένα κοινό έργο το οποίο θα το τρέξουν η Ελλάδα, η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Ουγγαρία.

Ο «Άξονας 9» που ενδιαφέρει την οικονομία της περιοχής, είναι ο άξονας που θα συνδέσει την Αλεξανδρούπολη, το Ορμένιο και το Μπουργκάς. Ο άξονας ο οποίος ουσιαστικά συνδέει τα δύο λιμάνια του Αιγαίου και της Μαύρης Θάλασσας και ο στρατηγικός στόχος είναι η προέκταση του να φτάσει έως την αγορά, όχι μόνο της Μαύρης Θάλασσας, αλλά της Μόσχας.

Οι πρώτες προτεραιότητες της ελληνικής πλευράς είναι:

Να συνεχιστεί η ηλεκτροδότηση και μετά τον Στρυμόνα μέχρι τους Κήπους και την Αλεξανδρούπολη.
Να αναβαθμιστεί ο κάθετος «Άξονας 9 « Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
Να συνδεθεί ο άξονας αυτός με τις βιομηχανικές ζώνες και τα βιομηχανικά πάρκα, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της περιοχής. Και βεβαίως:
Να αξιοποιηθούν όλοι οι παραδοσιακοί σταθμοί που βρίσκονται εκατέρωθεν του άξονα αυτού, ώστε εκτός από την εμπορευματική και τη διαμετακομιστική ανάπτυξη να έχουμε και αντίστοιχη πολιτιστική ανάπτυξη.
Την ίδια στιγμή εντός του ελλαδικού χώρου ξεμπλοκάρονται και προχωρούν οι διαδικασίες για τα μεγάλα εμπορευματικά κέντρα και τους εμπορευματικούς σταθμούς.

Θυμίζω ότι ένα μεγάλο Εμπορευματικό Κέντρο προβλέπεται στη Θεσσαλονίκη, ένα στην Αλεξανδρούπολη, ενώ ένας Εμπορικός και Εμπορευματικός Σταθμός προβλέπεται στην περιοχή του Ιάσμου. Την ίδια στιγμή η ελληνική πλευρά σχεδιάζει τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα βιομηχανικά πάρκα του Ιάσμου, της Κομοτηνής, των Σαπών και τη βιομηχανική ζώνη της Αλεξανδρούπολης.

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τη βουλγαρική πλευρά και τον εκλεκτό συνάδελφο για την πολύτιμη συνεργασία που έχουμε. Να πω ότι ο στόχος μας είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης και των εμπορευματικών φορτίων.

Νιώθουμε και είμαστε ενιαίος ευρωπαϊκός χώρος και λειτουργούμε πια ως τέτοιος. Τα συμφέροντά μας είναι κοινά, ως τέτοια τα αντιλαμβανόμαστε και δουλεύουμε και οι δυο οι κυβερνήσεις για να φέρουμε κοντύτερα τους λαούς και τις αγορές μας. Ευχαριστώ πολύ και τον καλωσορίζω στην πόλη μας.

P. MUTAFCHIEV: Επιτρέψτε μου, κυρίες και κύριοι πρώτα να ευχαριστήσω τον Υπουργό Μεταφορών της Ελλάδας, τον καλό μου φίλο κ. Στυλιανίδη για τη θερμή υποδοχή, για τη φιλοξενία, καθώς και για την καρποφόρα εργασία που είχαμε σήμερα.

Θεωρώ ότι σήμερα κάναμε ένα πάρα πολύ σπουδαίο βήμα στον τομέα της ανάπτυξης των σιδηροδρόμων της Ελλάδας και της Βουλγαρίας και θέλω να επωφεληθώ της ευκαιρίας να ευχαριστήσω και τους συνεργάτες μας οι οποίοι δούλεψαν σ’ αυτή την κατεύθυνση για να φτάσουμε σήμερα στην υπογραφή της συμφωνίας για τη διευκόλυνση των σιδηροδρομικών συνδέσεων μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Και όπως είπατε κι εσείς κ. Υπουργέ, σήμερα φτάσαμε στο σημείο να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες έτσι που να διευκολύνουμε τη μεταφορά των επιβατών, καθώς και των διαφόρων εμπορευμάτων έτσι που να μειωθεί ο χρόνος μετάβασης από τη μια χώρα στην άλλη.

Θέλω να σας ευχαριστήσω επίσης και για τη διαπίστωση που κάναμε κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ότι οι προτεραιότητες των δυο κρατών συμπίπτουν και αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε ένα κοινό σχεδιασμό για την περαιτέρω ανάπτυξη, όπως είναι ο «Άξονας 22», καθώς και ο «Άξονας 4» έτσι που να μπορούν να συνδέσουν τα λιμάνια των δυο χωρών και τις δυο χώρες αμοιβαία.

Σήμερα διαπίστωσα ταξιδεύοντας προς εδώ, ότι εργάζεστε στον τομέα του σιδηροδρόμου στην κατεύθυνση αυτή για την οποία συζητήσαμε. Θέλω να σας ενημερώσω ότι επίσης στη Βουλγαρία γίνονται προσπάθειες για να φτάσει η γραμμή μέχρι το Svilengrad, από το Πλόβντιφ μέχρι το Svilengrad με ταχύτητα 160 χιλιόμετρα την ώρα για τα εμπορεύματα και αυτό θα γίνει μέχρι το 2013. Και όλες αυτές οι ενέργειες κ. Υπουργέ, είναι ακριβώς υλοποίηση της συμφωνίας που υπογράψαμε στη Θεσσαλονίκη.

Και αναλαμβάνοντας την Προεδρία της Τεχνικής Επιτροπής, ουσιαστικά αναλαμβάνουμε και την υποχρέωση να συνεχίσουμε τις προσπάθειες που έγιναν μέχρι τώρα. Και επειδή βρισκόμαστε στην Κομοτηνή, δεν θα παραλείψω να αναφέρω μια επιθυμία των πολιτών από τις δυο πλευρές των συνόρων.

Μας υποδεχθήκατε με δυο καλά νέα, ότι θα ολοκληρωθεί ο δρόμος μέχρι τη Μακάζα μέσα στο 2010, καθώς και ο άξονας μέχρι το «Ιβάιλογκραντ» θα αρχίσει και θα χρηματοδοτηθεί και να κατασκευαστεί. Γνωρίζω τις προσπάθειες που κάνετε κ. Υπουργέ για όλες αυτές τις συνδέσεις μεταξύ των δυο χωρών, για το οποίο θέλω να επωφεληθώ της ευκαιρίας να σας ευχαριστήσω και ως Υφυπουργός των Εξωτερικών που ήσασταν και τώρα σαν Υπουργός Μεταφορών της Ελλάδας. Και θα κατορθώσουμε –είμαι βέβαιος– και στις άλλες διελεύσεις μεταξύ των δυο κρατών να συνεχιστούν οι εργασίες, για βελτίωση των τουριστικών σχέσεων , για μεγάλη τουριστική ανάπτυξη και ανταλλαγή μεταξύ των δυο χωρών και αυτό μπορεί να υλοποιηθεί μόνο με τη δημιουργία καλών συνθηκών για τους πολίτες των δυο πλευρών των συνόρων. Άλλη μια φορά θέλω να ευχαριστήσω για τη δυνατότητα να έχουμε αυτή τη συνάντηση και ελπίζω ότι θα επαναλαμβάνονται αυτές οι συναντήσεις και στο μέλλον έτσι που να μπορούμε να επιλύουμε κάθε πρόβλημα το οποίο προκύπτει μπροστά μας.

Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και από τις δυο χώρες που καλύπτουν τη σημερινή σημαντική υπογραφή συμφωνίας, καθώς και τις επίσημες αντιπροσωπείες των δυο πλευρών, τους εκπροσώπους των εργαζομένων που είναι μαζί μας, αλλά και τους εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας οι οποίοι πάντοτε προσδοκούσαν και προσδοκούν να έρθουν κοντύτερα οι δυο κοινωνίες και οι δυο αγορές.

Θα ήθελα όλους να σας καλέσω στο σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης μας όπου θα γίνει η φωτογράφηση, η οικογενειακή φωτογραφία και στη συνέχεια με έναν ανακαινισμένο συρμό θα ταξιδέψουμε προς την Αλεξανδρούπολη όπου και θα είναι το επίσημο γεύμα για να πανηγυρίσουμε αυτή την υπογραφή.

Να πω επίσης ότι σήμερα το απόγευμα στο ξενοδοχείο «Θράκη Παλλάς» στη Αλεξανδρούπολη συντελείται και μια ημερίδα για τα θέματα των νέων τεχνολογιών στο χώρο των μεταφορών. Και νομίζω σύντομα θα είμαστε εδώ για να εγκαινιάσουμε και τα έργα τα οποία ολοκληρώνονται στον κάθετο άξονα.

Αν υπάρχουν ερωτήσεις από δημοσιογράφους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν η κυβέρνηση θα αποζημιώσει τους Βούλγαρους που είχαν απώλειες λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων και του κλεισίματος των συνόρων. Ξέρουμε ότι περίπου ένα μήνα οι Βούλγαροι μεταφορείς δεν είχαν τη δυνατότητα να περάσουν τα σύνορα.

Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Η ελληνική κυβέρνηση αντιλαμβανόμενη τη δυσκολία που δημιούργησε η πρόσφατη κινητοποίηση των αγροτών στους Έλληνες, αλλά και τους Βουλγάρους μεταφορείς, έσπευσε να αντιμετωπίσει άμεσα στο πρόβλημα των αγροτών και να λύσει την απεργία καταβάλλοντας συνολικά 500 εκατομμύρια ευρώ για αποζημιώσεις αγροτών που είχαν υποστεί ζημιές.

Παράλληλα σε διαβούλευση μαζί με τους διεθνείς μεταφορείς μια απεργία σε εθνικό επίπεδο η οποία ακολούθησε, δεν είχε αυτά τα χαρακτηριστικά κλεισίματος του δρόμου. Ο συνάδελφός μου, μου έθεσε το θέμα των ζημιών που υπέστησαν ορισμένοι μεταφορείς με ευαίσθητα φορτία.

Συμφωνήσαμε να υπάρχει συστηματική συνεργασία για να αντιμετωπίζονται επιτόπου τέτοια ζητήματα και διαπιστώσαμε, όπως προβλέπεται και από το Κοινοτικό Δίκαιο. Τέτοιες ζημιές που πολλές φορές μπορεί να προκύπτουν, είναι ζήτημα ιδιωτικού δικαίου και βεβαίως υπάρχει συστηματική και αποτελεσματική Δικαιοσύνη και στα δύο κράτη για να αντιμετωπίζονται σε αυτό το επίπεδο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, να σας κάνω μία ερώτηση. Η ερώτησή μου είναι και σε σας, αλλά απευθύνεται κυρίως στον κ. Mutafchiev .Και οι δύο αναφέρατε προηγουμένως ότι ενδιαφέρεστε για την τουριστική και εμπορευματική κίνηση των δύο χωρών.

Υπάρχει ένα πρόβλημα και θέλω να το αναφέρω, μια κραυγή αγωνίας από τους Έλληνες επαγγελματίες οδηγούς, που όταν πηγαίνουν στη Βουλγαρία κάποια υπηρεσία ανάλογη με τη δική μας ΣΔΟΕ, ένα «ΝΤΑΙ», κάπως έτσι λέγεται,

κάνει εξονυχιστικούς ελέγχους στους Έλληνες οδηγούς και επιβάλλει πρόστιμα που φτάνουν και τα 1.500 €. Αξίζει να σας πω ότι μέχρι τώρα οι οδηγοί των λεωφορείων του ΟΣΕ, τα χρήματα τα πλήρωνε ο Οργανισμός, τα πρόστιμα. Τώρα όμως θα τα πληρώνουν οι ίδιοι.

Θέλω να μου πείτε εάν συζητήσατε αυτό το θέμα στη σημερινή συνάντηση και αν ο κύριος Υπουργός μπορεί να κάνει κάτι.

P. MUTAFCHIEV: Αυτό το ζήτημα τέθηκε σήμερα με τον κύριο Υπουργό που συζητήσαμε και θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι τα βουλγαρικά όργανα ελέγχου δεν κάνουν διαφορά μεταξύ των μεταφορέων διαφόρων χωρών. Οι κανονισμοί και οι έλεγχοι, καθώς και τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων είναι ίδια και για τους Βούλγαρους μεταφορείς καθώς και για τους ξένους.

Έχουμε εντείνει τους ελέγχους στη Βουλγαρία για να μπορεί να δημιουργηθεί μία ανταγωνιστική ατμόσφαιρα και ένα περιβάλλον ανταγωνιστικό σε αυτό τον τομέα και δημιουργούνται διάφορα όργανα ελέγχου, όπως είναι μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών, μεταξύ των αυτοκινητιστών και των ενώσεων των αυτοκινητιστών, για αγώνα κατά της παραοικονομίας.

Δεν γνωρίζω ακριβώς το ύψος των προστίμων το οποίο αναφέρατε εσείς, αλλά θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι υπάρχουν στη Βουλγαρία τέτοια πρόστιμα αλλά είναι πάρα πολύ αυστηρά για όλους.

Αλλά στη συζήτηση που είχαμε με τον κ. Υπουργό διαπιστώσαμε ότι θα πρέπει να ελέγξουμε την κατάσταση για να δούμε εάν αυτά τα πρόστιμα έχουν επιβληθεί νόμιμα και για να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε παρόμοια προβλήματα στο μέλλον. Και για το οποίο θα σας παρακαλούσα έγκαιρα να ενημερώσετε τη Διεύθυνση Μεταφορών στη Σόφια και αν υπάρχει υπέρβαση όλων των δικαιωμάτων των ελεγκτικών οργανισμών, θα πάρουμε τα αντίστοιχα μέτρα.

Αλλά στο τέλος θέλω να σας πω ότι όλοι οι μεταφορείς, ανεξάρτητα από ποια χώρα προέρχονται, πρέπει να τηρούν τους κανονισμούς. Πρέπει να τηρούν τόσο τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και τα ωράρια εργασίας. Είναι πολύ σπουδαία και για την ασφάλεια στους δρόμους.

Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Θέλω να ευχαριστήσω τον συνάδελφό μου διότι ανταποκρίθηκε στα ζητήματα που του έθεσε η ελληνική πλευρά άμεσα και αποτελεσματικά. Και αυτό το οποίο βγήκε ως συμπέρασμα από τη σημερινή επικοινωνία είναι ότι θα πρέπει οι υπηρεσίες μας να συλλειτουργήσουν στον ενιαίο πια ευρωπαϊκό χώρο, για να αντιμετωπίζονται προβλήματα που ανακύπτουν από τη μία ή από την άλλη πλευρά των συνόρων.

Συζητήσαμε και ένα άλλο ενδιαφέρον θέμα. Εταιρείες που πολλές φορές Έλληνες επιχειρηματίες χτίζουν στη γειτονική Βουλγαρία και εντοπίζονται να λειτουργούν ανεξέλεγκτα στο βουλγαρικό ή τον ελλαδικό χώρο, υποκλέπτοντας παρανόμως φορτίο από τους Έλληνες μεταφορείς.

Είπαμε να ανταλλάξουμε αυτό το πληροφοριακό υλικό, να αυστηροποιήσουμε και τους δευτεροβάθμιους και τους πρωτοβάθμιους ελέγχους και εντός Ελλάδος και εντός Βουλγαρίας και να προστατέψουμε τους «νοικοκυραίους» επαγγελματίες μας, και τους Βουλγάρους και τους Έλληνες, στη συνεργασία τους, οδηγώντας τους στο να σέβονται έμπρακτα το Κοινοτικό Δίκαιο και τα δίκαια των δύο χωρών. Άλλωστε σχετικές ανακοινώσεις είχαμε κάνει και πρόσφατα, ανταποκρινόμενοι στα αιτήματα των Ελλήνων μεταφορέων, που είχαν κάνει για το λόγο αυτό σχετική απεργία.

Και ανακοινώσαμε δύο μέτρα από ελληνικής πλευράς: Πρώτον την επαναφορά των μικτών συνεργείων στις Νομαρχίες όπου θα συμμετέχουν και οι ίδιοι οι μεταφορείς ως εποπτεύοντες και ελεγκτές και δεύτερον τη δημιουργία δευτεροβαθμίου ελεγκτικού οργάνου στην Αθήνα με δίκαιο σε όλη τη συνοριακή γραμμή, που σε συνεργασία με τις γειτονικές χώρες, όπως είναι η Βουλγαρία, θα αντιμετωπίζει από κοινού το πρόβλημα των παράνομων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ (ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «24 ΩΡΕΣ»): Λίγο έξω από το θέμα για το οποίο μέχρι τώρα συζητούσαμε, θέλω να ρωτήσω: Η σύμβαση που υπογράφηκε σήμερα τι σημαίνει για τον απλό πολίτη της Βουλγαρίας και της Ελλάδας; Σε πόσες ώρες θα μπορεί να ταξιδεύει ένας πολίτης από τη Σόφια μέχρι εδώ;

Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Η σημερινή σύμβαση αφορά τις καθυστερήσεις που προκύπτουν από τις γραφειοκρατικές διαδικασίες των ελέγχων επί της άμαξας. Αφορά επίσης την εύρυθμη συνεργασία των σιδηροδρομικών υπηρεσιών της μίας και της άλλης χώρας στα σύνορα, αφορά τη μέριμνα για τα ζητήματα ασφάλειας και υγείας των επιβατών και αφορά γενικότερα την από κοινού λειτουργία πάνω στους Άξονες 22 και 9.

Σίγουρα, κάποιος χρόνος κερδίζεται από αυτό, αλλά για να κερδίσουμε πραγματικά πολύ χρόνο αυτό που χρειάζεται είναι ο εκσυγχρονισμός αυτού καθαυτού του δικτύου, για το οποίο εργαζόμαστε, και στην κατεύθυνση της ηλεκτροδότησης αλλά και στην κατεύθυνση της βελτίωσης των άλλων υποδομών, ώστε να επιταχυνθεί το μεταφερόμενο φορτίο ή επιβάτης και να γίνει πιο ελκυστικός και ανταγωνιστικός ο σιδηρόδρομος.

Οι εργασίες που είδε ο κ. Mutafchiev στην περιοχή του Έβρου, καθώς και οι εργασίες που γίνονται στο δίκτυο από τη Θεσσαλονίκη προς τη Σόφια, αποσκοπούν σε αυτή την επίσπευση της διαδρομής.

P. MUTAFCHIEV: Ξέρω ότι περιμένετε να σας πω ακριβώς την ώρα που θα κάνει ένας ταξιδιώτης. Αν μου επιτρέπει ο κ. Υπουργός, θα μπορούσα να τολμήσω κάτι τέτοιο, ίσως να πέσω έξω 1 ή 2 λεπτά.

Ο σκοπός είναι να διευκολυνθεί και να επιταχυνθεί η διαδικασία των ελέγχων σε ένα σημείο πάνω στα σύνορα. Παρόμοιες συμφωνίες έχουμε και με τη Σερβία. Το πρώτο θετικό είναι ότι δεν θα γίνεται επεξεργασία των εγγράφων σε δύο μέρη. Γνωρίζετε ότι αυτή τη στιγμή για να γίνει αυτή η επεξεργασία στα σύνορα χρειάζεται 45 λεπτά με 1 ώρα περίπου. Ακριβώς αυτό θέλουμε να εξοικονομήσουμε και αυτό θα πετύχουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσα δρομολόγια εκτελούνται απ’ αυτή την σιδηροδρομική γραμμή τώρα και ποιος ο όγκος των εμπορευμάτων και πόση προβλέπετε, σύμφωνα με τις μελέτες που έχετε κάνει ότι θ’ αξιοποιούν αυτή την σιδηροδρομική γραμμή είτε για να μεταφερθούν οι ίδιοι είτε για να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους;

Ε. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ: Είναι κάτω από το 10% της συνολικής κίνησης η κίνηση που εμφανίζεται να κινείται με τον σιδηρόδρομο, της επιβατικής κίνησης. Υπάρχει όμως και η εμπορευματική κίνηση. Επαναλαμβάνω, οι βελτιώσεις που έχουμε πετύχει από το 2005 είναι: Η πληρότητα στους κανονικούς συρμούς Θεσσαλονίκη – Σόφια, το 2005 ήταν 11%, το 2008 έφτασε στο 37%, εκτιμώ ότι αν συνεχίσουμε τις βελτιώσεις όπως δουλεύουμε αυτή τη στιγμή θα πετύχουμε πολύ υψηλότερο ποσοστό.

Στις κλινάμαξες το 2005 ήταν 71% η πληρότητα, το 2008 έφτασε στο 86%. Αυτό που αποκτά όμως ιδιαίτερη αξία, είναι το εμπορευματικό φορτίο. Η σιδηροδρομική σύνδεση δηλαδή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης από το Αιγαίο με την Βάρνα στην Μαύρη Θάλασσα και η αντίστοιχη Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς που αποκτά ιδιαίτερη σημασία μετά την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη.

Advertisements

2 Σχόλια

  1. I’m not positive where you are getting your info, but good topic. I must spend a while learning more or figuring out more. Thanks for excellent information I used to be on the lookout for this information for my mission.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: